AMT 170 R -Vaativalle vesilläliikkujalle | Kalagurun Blogi

AMT boats on vakiinnutanut paikkansa laadukkaiden lasikuituveneiden valmistajana. Yhtiön veneet valmistetaan Kontiolahdella Pohjois-karjalassa, ja suuri osa tehtaan tuotannosta menee vientiin. Loppuun asti hiotut yksityiskohdat ja hyvä viimeistely puhuttelee erityisesti pohjoismaalaisia asiakkaita.

 

Kalastajien suosima kokoluokka

Saimme hieman maistiaisia valmistajan mallista, joka osuu monien kalastajien suosimaan viisimetristen veneiden luokkaan. Kokeilukappaleemme oli varustettu Hondan 60 Hevosvoiman koneella jota venevalmistajan edustaja saatteli matkaa vuolain ylistyssanoin. Koneessa kehuttiin olevan elektronisesti ohjattu polttoaineen ruiskutusjärjestelmä (PGM-FI), Hondan patentoitu ”Boosted Low Speed Torque” -järjestelmä (BLAST) ja virtaviivainen alavaihteisto. Lisäksi polttoainetaloutta parantamaan oli luotu laihaseostekniikka (ECOmo), jonka pitäisi matka-ajossa parantaa polttoainetaloudellisuutta. Paljon hyvältä kuulostavia teknisiä termejä, jotka ilman insinööritaustaa olevan kalamiehen korvaan eivät kerro paljoakaan.

Viidensadan kilon runko ja 20 asteen pohjan kulma antoivat odottaa pehmeää kyytiä, jota ei pieni aallokko paljon ravistele. AMT 170 R noudattaa hyvin pitkälle samoja linjaviivoja kuin muutkin valmistajan veneet. Peruskonsepti on kursailematon, mutta pieniin yksityiskohtiin oli kiinnitetty erittäin paljon huomiota. Veneen rakentamisen periaatteet tuntuivat rakentuvan hyvin pitkälle periaatteille; laadukas, merikelpoinen ja käytännöllinen.

Ensivaikutelma veneestä oli varsin positiivinen. Syvästä v-pohjasta ja korkeasta painopisteestä huolimatta vene oli varsin vakaa. Hyvin syönyt kalamies pystyi vaivatta seisten kalastamaan takapenkiltä ilman jatkuvaa tasapainoilua eikä vene kallistellut pahasti vaikka painoa siirrettiinkin laidalta toiselle. Myös tilajärjestelyt olivat yksikertaisuudessaan toimivat ja pulpetin ja takapenkin väliin oli tajuttu jättää hyvät tilat nopeampaakin liikkumista varten. Takapenkin alla olevat tilat oli suunniteltu älykkäästi siten että sinne saa tarvittaessa kaksi irtotankkia pidempiä kalareissuja varten. Mukana oli myös AMT:n tavaramerkki eli pieni varakanisteri niihin tilanteisiin kun kalastuspäivää pitää saada venytettyä. Mielihyvääni lisäsi myös aito itse tyhjennys, joka toimi vain yhteen suuntaan, vaikka takapenkillä oli kaksi henkeä.

Kevyesti liukuun

Kaasua lisättäessä vene lähti mukavasti liukuun, vaikka olin kuullut varovaisia kommentteja liukuun lähtöominaisuuksista. Vene kulki erittäin vakaasi ja pitoa riitti hyvin myös kaarreajossa. Syvä pohja leikkasi aallokon hyvin, joten sisuskalujen osalta ei tarvinnut olla huolissaan. Istuen ajettaessa ajoasento oli hyvä, mutta seistessä erinomainen. Iso pulpetti antoi paitsi suojaa, myös erittäin hyvän tuen aallokossa ajettaessa. Koneesta lasketeltuja kehusanoja oli pakko koetella, ja tyynenä iltana työnsin kaasuvivun pohjaan ja vein Hondan äärirajoille. Kahden hengen kuormalla mittasin 33,2 solmun huippunopeuden mikä on useita solmuja enemmän kuin yleensä tämän tyyppisillä yhdistelmillä. Moottorivalmistajan patentoidut sanayhdistelmät eivät siis olleet pelkkää helinää, vaan niille löytyi selkeää katetta tositilanteessa. Kokeilun päätteeksi sain huomata myös polttoainetalouden olleen luvatulla tasolla. Moottori oli takuulla pieniruokaisin 60- heppainen, jolla olen ajanut.

Pelkistetysti toimiva

Veneen tilajärjestelyt olivat pelkistetyllä tavalla toimivat. Kalastuskäytössä ainoastaan keulan sivupenkki sai hieman mietteliääksi, mutta valmistajan tavoitteena oli todennäköisesti saada veneen rekisteröity henkilömäärä riittävän korkeaksi. Kuitenkin veneessä on erittäin hyvät tilat kolmelle heittokalastajalle, mikä ei aina ole tämän kokoluokan veneessä itsestäänselvyys.

Syvä v-pohja ja oikea painopiste pituussuunnassa loivat veneelle erinomaiset ajelehtimisominaisuudet ja runko reagoi erinomaisesti moottorin käännöksiin kesken ajelehtimisen. Korkea laita on tuuliherkkä ja saattaa joissain tilanteissa vaikeuttaa kalastusta. Korkean laidan haittapuolena on myös pitkä matka veteen, jolloin käsien huljuttelu saattaa olla hieman työlästä.

Jämäkkä ja laadukas

Yleisesti ottaen kokonaisuudesta jäi erittäin miellyttävä jälkimaku. Vene sopii erityisesti niille kalastajille, jotka liikkuvat paljon isoilla vesillä ja pääsevät nauttimaan erinomaisista ajo-ominaisuuksista. Mieleeni tulevat tietysti meritaimenen heittokalastajat, mutta rungolla on hyvät edellytykset myös merilohen uistelijoiden aihioksi. Kaiken kaikkiaan kokonaisuus on jämäkkä ja laadukas paketti. Itse valitsisin pakettiin nimenomaan 60 hevosvoiman voimanlähteen, sillä mielestäni parin tuhannen euron lisähinta viisikymppiseen on helposti perusteltavissa. Isompi 75 hevosvoiman moottori tuo vastaavasti lisää painoa peräpeiliin ja saattaa muuttaa veneen painopistettä.

 

AMT 170 R

Leveys: 2,05 m
Pituus: 5,02 m
Paino: 500 kg
Pohjakulma: 20°
Moottorin tehosuositus: 50 – 75 hv
Henkilöluku: 6

Kalaguru.fi palvelu antaa ennusteen kalan aktiivisuustasosta. Lisäksi saat valmiit viehesuositukset, jotka on sovitettu kalan aktiivisuuden, valon ja veden ominaisuuksien mukaan. Sieltä löydät vastauksen siihen, miksi luottokone ei toimi joka päivä.

Kalagurun tarina

Kalagurun taustavaikuttajat

Kalagurusta löytyy nyt yli 1300 viehettä eri kalalajeille ja kalastustyyleille. Käy tutustumassa mitä suosituksia saat omaan suosikkipaikkaasi ja kalastustapaasi.

Jos tykkäsit artikkelista, voit seurata Kalagurua Facebookissa. Voit myös jakaa artikkelin kavereillesi.

Kalaguru.fi palvelu kertoo kalan aktiivisuustason muutokset kolmen tunnin jaksoissa viideksi vuokaudeksi eteenpäin. Se antaa ohjeita uistinvalintaan ja uistimen uittoon. Palvelu on kiinni Forecan ja Ilmatieteenlaitoksen rajapinnoissa.

Lue Kalagurun blogin muut artikkelit