AMT 215 Pilothouse -avomerelle | Kalagurun Blogi

Kun ensimmäisen kerran keskustelin AMT:n uudesta projektista, hytillisestä kuusimetrisestä veneestä, en oikein saanut kiinni tehtaan ajatuksesta markkinaraosta puhumattakaan. Tehtaan mukaan vene oli isompi kuin vastaavan kokoiset kilpailijansa, mutta kuvat eivät avanneet minulle asioiden todellista tilaa. Vasta kun seisoin laiturilla Sipoossa uunituoreen ensikappaleen vieressä, ymmärsin mistä oli kysymys. Vene oli mittoihinsa nähden todellakin massiivinen. Tuotannossa oltiin toteutettu ajatusta, jonka mukaan veneen ei aina tarvitse kasvaa pituutta, vaan sitä voidaan järkevissä mittasuhteissa kasvattaa myös ylöspäin, samalla hyödyntäen veneen ulkomitat maksimaalisesti. Vaikka veneen pituus on ”vain” 6.40 metriä, voisi helposti uskoa komeudella olevan mittaa seitsemisen metriä. Syynä optiseen harhaan on veneen korkeus ja leveä keula.

Avomerikelpoinen

Massiivinen olemus toi myös esille ajatuksen todellisesta avomeriuistelijan kaverista, jolla olisi varmasti hyvä liikkua vaikka manner tai horisontti ei olisikaan enää näkyvissä. Loistelias takatila visualisoitui helposti täyteen uisteluvarustukseen, jolloin jokaisella takilalla ja vapatelineellä olisi millilleen tarkkaan harkittu paikkansa. Hytin katolle saisi helposti vapatelineet kiinni ja kaikki tarvittava olisi helposti kalastajan käden ulottuvilla.

Takana tilaa oli aivan huimasti

Takatilan tekee kalastajan kannalta erinomaiseksi myös se tosiasia, että moottorikaivo ja peräkansi ovat varsin lyhyitä ja varsinaista takalaitaa takana ei ole. Korkea kaide moottorikaivon edessä antaa tarvittaessa tukea. Ominaisuudet helpottavat elämää suuresti silloin kun tarvitsee saada se iso kala kovassa kelissä veneeseen. Haaviminen on yleensä väsytystaistelun kriittisin hetki, mutta AMT 215 tarjoaa tähän toimenpiteeseen huippuluokan ympäristön. Takatila oli muutenkin käytännöllisen oloinen. Se tarjoaa erittäin hyvät tilat ja kolme isoa säilytyslaatikkoa joista kahta laitimmaista voi käyttää vaikka kalalaatikkona. Valmistajan mukaan ne on mahdollista muuntaa jopa sumpuiksi.

Kompakti hytti

Hytti tarjosi suojaisat tilat ja istumapaikat ainakin kolmelle kalastajalle. Toki takapenkille sopi tarvittaessa kaksikin, ja loput ryhmästä keulan sohvalle jos on tarvetta isompaan porukkaan. Kuitenkin perusporukat ovat yleensä 3-4 henkeä, joten niihin raameihin tilat soveltuvat loistavasti. Hytissä oli istumapaikkojen ja hallinlaitteiden lisäksi säilytystiloja, hella ja jopa WC, joten puitteet uistelureissuun vaikka suomenlahden ympäri ovat olemassa. Keulan sohvan sai helposti vuoteeksi, joten veneessä voi myös yöpyä tarvittaessa.
Hytti ei sinäänsä tarjonnut mitään uutta, vaan tarjosi matkaveneelle keskeiset ominaisuudet siistissä, kompaktissa paketissa.

Suomenlahden aallokossa

Vesillä yhdistelmä ei tarjonnut suurempia yllätyksiä. Kulku oli niin tasaista ja jykevää, kuin tämän kokoluokan veneeltä saattoi odottaa. Perälautaan ruuvattu sataviisikymppinen ampui yhdistelmän liukuun livakasti ja kahdenkymmenen asteen V-pohja leikkasi aallot hyvin. Uistelunopeudella kahdenkymmenen asteen V-pohja piti veneen hyvin suunnassa, vaikka aallokko avomeren reunassa oli kohtalaista.

Kuljettajan ajoasento on tukeva ja lähes metrisessä aallokossa pystyi ajamaan kahdenkymmenenviiden solmun nopeudella sisuskaluja rikkomatta. Rantauduttaessa kuljettaja voi ajaa seisten, pää ulkona kattoikkunasta. Veneen moottorialue on laaja, 90- 200 hevosvoimaa. Koeajoveneessä oli 150 hevosta, jotka mielestäni riittivät enemmän kuin hyvin yhdistelmän liikuttamiseen. Kalastajalle joka liikkuu pääsääntoisesti kolmen hengen porukalla, eikä muutenkaan kuljeta ylimääräistä kuormaan mukanaan, on 115 hevosvoimaa aivan riittävästi ja kaikilta osin taloudellisempi vaihtoehto.

Lisävarusteet

Valmistajan mukaan hytin katolla oleva kaide on mitoitettu niin että, siihen saa kiinnitettyä tehdasvalmisteisia vapatelineitä. Takilanalustat saa alihankkijalta, kuten myös yksilöllisemmät tuunaukset. Veneen perusvarustus on todella runsas, mutta veneen maksimaalinen varustelutaso on huima ja apuvälineitä löytyy niin kalastukseen, matkantekoon kuin asumiseenkin.

Ajatukset kasaan

AMT 215 Pilot House pystyi todellakin yllättämään. Vene on tilavampi ja isompi, kuin vastaavanmittaiset kilpailijansa ja tarjoa erinomaiset puitteet vetouisteluun vaikka avomeriolosuhteissa. Peruskonsepti on sen verran hyvä, että se tarjoaa mahdollisuuden jalostaa kokonaisuutta. Uskoisin että kehittämällä erilaisia lisävarusteita takatilasta on mahdollisuus luoda täydellinen vetouisteluympäristö. Uutuuteen kannattaa ehdottomasti tutustua, etenkin jos on hankkimassa tämän kokoluokan uisteluvenettä.

tekniset tiedot:
Leveys: 2,40 m
Pituus: 6,40 m
Paino: 1 100 kg
Pohjakulma: 20°
Moottorin tehosuositus: 90 – 200 hv
Henkilöluku: 7 henk

 

Kalaguru.fi palvelu antaa ennusteen kalan aktiivisuustasosta. Lisäksi saat valmiit viehesuositukset, jotka on sovitettu kalan aktiivisuuden, valon ja veden ominaisuuksien mukaan. Sieltä löydät vastauksen siihen, miksi luottokone ei toimi joka päivä.

Kalagurun tarina

Kalagurun taustavaikuttajat

Kalagurusta löytyy nyt yli 1300 viehettä eri kalalajeille ja kalastustyyleille. Käy tutustumassa mitä suosituksia saat omaan suosikkipaikkaasi ja kalastustapaasi.

Jos tykkäsit artikkelista, voit seurata Kalagurua Facebookissa. Voit myös jakaa artikkelin kavereillesi.

Kalaguru.fi palvelu kertoo kalan aktiivisuustason muutokset kolmen tunnin jaksoissa viideksi vuokaudeksi eteenpäin. Se antaa ohjeita uistinvalintaan ja uistimen uittoon. Palvelu on kiinni Forecan ja Ilmatieteenlaitoksen rajapinnoissa.

Lue Kalagurun blogin muut artikkelit