Faster 460- Honda 50 Big tiller | Kalagurun Blogi

Kahvasta ajettavat isommat moottorit ovat rantautuneet myös Suomen vesille. EU-säännösten myötä myös isompia moottoreita voidaan ajaa Suomessa kahvaohjauksella. Tähän saakka tarjolla on ollut vaihtoehtoja ainoastaan uudelta mantereelta, mutta kotimainen Faster on päättänyt vastata kasvavaan kysyntään. Saimme kalastaa päivän Faster 460:llä joka oli varusteltu 50 hevosvoiman Hondalla ja Big Tiller kahvalla.

Ensivaikutelma

Ensivaikutelma veneestä oli hyvin pelkistetty ja käytännöllinen. Tyhjää sisätilaa oli runsaasti, ja pakollinen istumapaikka oli ratkaistu klaffi-istuimella. Kuskille oli varattu Fasterin normaali 118 cm:n istuinlaatikko. Pikainen katselmus ennen vesille lähtöä ei tarjonnut yllätyksiä, vaan vene noudatteli Fasterin pelkistettyä ja erittäin käytännöllistä linjaa. Iso ohjauskahva näytti varsin toimivalta, ja siitä löytyivät kaikki tarvittavat hallintavälineet suhteellisen mukavasti käden ulottuvilla.

Big Tiller

Olen kuullut useita puoltopuheita kahvaohjattavasta isosta moottorista, mutta nyt minulla oli mahdollisuus testata näitä ominaisuuksia käytännössä. Testivene oli varustettu 50 hevosvoiman moottorilla, joita allekirjoittanut on tottunut ajamaan ohjauspyörällä. Ensi alkuun ison koneen kahvaohjaus vaati hieman totuttelua, mutta kohtalaisen nopeasti uuden tuttavuuden kanssa pääsi yhteisymmärrykseen. Aurinkoinen kalastuspäivä antoi kohtuullisesti kaloja, ja veneestä seuraavanlaisia näkemyksiä;

Rajoituksia etappiajoon

Etappiajossa, mielestäni kahvaohjaus häviää perinteiselle ohjauspyörälle monestakin syystä. Vaikka istuin olisi ollut parempi, kuin käytössä ollut laatikko, ei mahdollisuutta seisten ajamiselle ollut. Pelkästään istuen ajaminen vaikuttaa tähystyksen lisäksi myös aallokossa ajamiseen. Vaikka rungon ominaisuudet sallisivatkin kovan ajon aallokossa, ei sitä kahvasta ajaen ole mukava tehdä. Myös pitkissä siirtymissä voi paikat puutua, koska ajoasento ei ollut paras mahdollinen. Etappiajolla iso kahva ainakaan näillä tilajärjestelyillä ei mielestäni pärjännyt ohjauspulpetille ja rattiohjaukselle.

Lisää ominaisuuksia kalastustilanteeseen

Kalastustilanteessa homma kääntyi päälaelleen. Moottoria pystyi pyöräyttämään laidasta laitaan sekunnissa ja manööverit kaislikon reunassa sujuivat sulavasti. Veneen sai tarvittaessa kääntymään nopeasti ja peruutettaessa ohjattavuus oli parempi. Kaasu vaihteisto ja trimmit olivat hyvin käsillä, ja helposti säädettävissä ollut haitta auttoi konetta pysymään oikeassa asennossa. Tämä oli erityisen tärkeää silloin kun pyörittiin matalassa vedessä moottori ylhäällä. Myös paljaasta turkkipinnasta oli paljon hyötyä kalastustilanteessa. Ymmärrän hyvin miksi kahvasta ajettavat isot moottori ovat lisääntyneet heittokalastusveneissä. Nopeus ohjauksessa ja isompi turkkipinta tuovat kiistatta helppoutta ja mukavuutta kalastustilanteeseen.
Vetouistelua emme varsinaisesti kokeilleet, mutta helposti säädettävä ohjauksen haitta ja palauttamaton kaasukahva, mahdollistaa vetouistelun haluttaessa.

Rungon ominaisuudet

Testissä ollut paketti oli kokonaisuutena varsin tasapainoinen. Isoin yllätys oli rungon vakaus, koska syvä v-pohja ja 185 cm:n leveys ei luvannut kovin hyviä vakausominaisuuksia. Vene painaa kuitenkin 330 kg, joten todennäköisesti suuri osa painosta on vesilinjan alapuolella tai lähellä vesilinjaa, joka vaikuttaa positiivisesti vakausominaisuuksiin. Itsetyhjennyksen reiät olivat myöskin selkeästi vesilinjan yläpuolella, niistä tuli vettä turkille vähän ja satunnaisesti, kun reilusti yli sata kiloa roikotteli laidan yli. Reikiin olisi ollut laitetavissa tulpat, mutta ominaisuuksia testataksemme jätimme ne laittamatta.
Vene nousi liukuun helposti, ja kahdella hengellä liukukynnys oli kohtalaisen matalalla. Kun toinen henkilö istui keulassa, ei liukukynnystä tuntunut olevan laisinkaan. Veneen kulku oli yllättävän pehmeää, ja lyhyt runko selvisi aallokosta todella hyvin. Pohjan 18 asteen v-kulma pääsi oikeuksiinsa, kun testasimme ominaisuuksia isommilla selillä ja parin isomman matkaveneen peräaalloissa. Mittasimme testiveneeseen kahden hengen kuormalla ja kalastusvälineillä ja täysillä tankeilla hieman yli 30 solmun huippunopeuden. Mittaus tehtiin lievään vastatuuleen, ja uskon että optimaalisella kuormauksella ja trimmin säädöllä olisi voinut saada solmun lisää.

Kalastustilanne

Heittokalastettaessa syvä v-pohja ajelehti loogisesti oikein ja reagoi ajelehtiessa moottorin suunnan muutoksiin. Veneessä on suhteellisen matalat laidat, joten runko ei ollut mitenkään tuuliherkkä. Avoin turkkipinta oli iso etu, ja yhdessä kolleegani kanssa päädyimme ajatukseen, että veneestä voisi heittämällä kalastaa yhtä aikaa kolme henkilöä.

Tilaratkaisut

Kävin mielessäni myös ajatusleikkiä veneen modifioimisesta enemmän kalastuskäyttöön. Keulan kantavuus ei välttämättä riitä kantamaan akkua ja keulakonetta, joten akun paikka pitäisi miettiä paremmin. Myös bensatankki pitäisi piilottaa ainakin osittain turkin alle. Kaiken kaikkiaan Fasterin helposti modifioitavissa olevat kansirakenteet laatikoineen ja klaffituoleineen antavat hyvät mahdollisuudet personoituihin ratkaisuihin.

Ajatukset yhteen

Ison kahvan kokemukset jakavat ajatuksiani todella paljon. Toisaalta yhdistelmä oli toimiva ja käytännöllinen, toisaalta hieman rajoittava. Jos kokeiluun saisi paremman penkin ja pidemmän kahvan, voisi oma ajatukseni kääntyä kahvaohjauksen puolelle. Tosi vaikea ottaa kantaa puolesta tai vastaan, koska jokaisen henkilökohtaiset tarpeet määrittelevät lopputuloksen. Mielestäni on kuitenkin hyvä että on vaihtoehtoja.
Vene itsessään oli varsin positiivinen yllätys. Pieni ja helppo käsitellä, mutta kuitenkin paljon ominaisuuksia vesillä. Vakaa runko, jossa on kokoluokkaansa nähden erittäin hyvät aallokko-ominaisuudet. Todella mielenkiintoinen vaihtoehto minun tyyppiselle kalastajalle, joka pyörittää venettä trailerilla ja kalastaa aktiivisesti merellä kaikkia muita petokaloja paitsi lohta. Rungon ominaisuudet riittivät selvästi myös meritaimenen kalastukseen avomeren reunalla. Moottorivaihtoehdoista valitsisin ehdottomasti viidenkymmenen hevosvoiman moottorin, koska se mahdollistaa myös pidempien etappien tekemisen.

Tekniset tiedot:
Pituus 4,60 m
Leveys 1,85 m
Paino 330 kg
Henkilöluku 5
Moottori 30-50 hv

Kalaguru.fi palvelu antaa ennusteen kalan aktiivisuustasosta. Lisäksi saat valmiit viehesuositukset, jotka on sovitettu kalan aktiivisuuden, valon ja veden ominaisuuksien mukaan. Sieltä löydät vastauksen siihen, miksi luottokone ei toimi joka päivä.

Kalagurun tarina

Kalagurun taustavaikuttajat

Kalagurusta löytyy nyt yli 1300 viehettä eri kalalajeille ja kalastustyyleille. Käy tutustumassa mitä suosituksia saat omaan suosikkipaikkaasi ja kalastustapaasi.

Jos tykkäsit artikkelista, voit seurata Kalagurua Facebookissa. Voit myös jakaa artikkelin kavereillesi.

Kalaguru.fi palvelu kertoo kalan aktiivisuustason muutokset kolmen tunnin jaksoissa viideksi vuokaudeksi eteenpäin. Se antaa ohjeita uistinvalintaan ja uistimen uittoon. Palvelu on kiinni Forecan ja Ilmatieteenlaitoksen rajapinnoissa.

Lue Kalagurun blogin muut artikkelit